پاداش و جایزه بازاریابی به معنی هر عامل خوشایندی است که به دنبال یک رفتار مثبت ارائه و باعث تکرار رفتار میشود. روابط و مناسبات بشری از زمان پیدایش انسان مبتنی بر این نوع توافق و دادوستد قدرت بوده است و به این ترتیب میتوان رفتارها و عملکردهای سایرین را تحت کنترل خود در آورد و برای نیل به اهداف خود از این موضوع بهره برد و بهنوعی با این ابزار میتوان بر سایرین مسلط شد. همچنین میتوان به جای عبارت ارتشا و تطمیع از واژههای سودمند و مثبت پاداش یا تقویتکننده استفاده کرد. ممکن است اهدای پاداش باعث تثبیت ارزش وجودی مخاطبان شده و به خلق و خو و رفتار شایسته و نیکوی آنها در جهت اهداف شرکت و کسبوکار استحکام بخشد.